BLOGGER TEMPLATES Funny Pictures

Bila Ko Nak Kahwin?

Salam

Ok. Aku nak tanya korang la kan. Pernah x korang kena tanya dengan soklan cepuk mas mcm ni, "Bila Ko Nak Kahwin?". Pernah x? Pada yg muda trang tang tang maksud aku, yg berumur 19 ke bwh mmg la jarang lg org bertanya kan. So, pada yg dah berumur 20 an ke ats, pernah x korang mengalami kekusutan camni?

Mesti la pernah kan? Aku pasti nya la. Kurang-kurang, mesti sekali atau dua kali kena tanya. Itu la yg terjadi kat aku smlm. Pertama kali dlm sejarah hidup aku, 3 org duk bertanya dlm waktu yg berbeza. Adess! Haha. Aku tergamam. Pe la yg Tuhan nak tunjukkan ni sebenarnya ek?

So, citenya gini, smlm dlm ku tidak sangka (chewah..ayat x blah!), aku dikejutkan dgn 3 call. Kesemua nya call dari kwn lama aku. Satu kwn di sekolah rendah & 2 dari sekolah menengah. Panggilan pertama, kul 11 pg, dr kwn skoll rendah, perempuan, nama nya Ros. Mula-mula elok la berbualnya, tp tgh2 nya, dia dah naik geram agaknya, terus bertanya soklan cepu mas tu.

"Fir, bila ko nak kawen? Bukan ke abg & kakak ko dah kawen? So, turn ko la skang ni kan?" Huhu... Aku yg kaku x tau nak jwb pe, dgn mudah amik pendekatan, "Tgk la camne, ada rezeki aku, kawen la. Xde rezeki, membujang la jwbnya.." Mudah kan aku bg jwpn?

Then, aku pun cpt2 tukar topik & habiskan borak kitorng. Dlm kul 3 ptg camtu, dpt lg satu call. Dari kwn skoll menengah, kali ni laki plak. Best fren aku mamat ni! Namanya Hafiz. Kitorng lu ms skoll, mcm lipas kudung la. Berdua je! (GAY!) Haha. Tak! Tak! Gurau k!

Dlm duk borak baek punya, duk kongsi cite pe bagai suma nya, mamat ni jd gatal, duk bertanya ni kat aku. "Oit fir, ko bila nak kawen? Bdk skoll menengah kita suma dah slow2 nak berumah tangga, ko bila plak?" Adess! Apa la nasib aku ni....

Aku pun jwb la. "Pis, aku bkn x nak kawen, tp bab kawen ni libatkan sara anak bini org. Kalo x sedia, camne nak kawen kan? Ko tanya aku, ko x kawen dulu asal?" Haha. Amik! Aku balas balik kat kwn aku. Mudah je dia jwb, "Aku muda lg, enjoy lu, jd playboy tersohor lu!" Sial la ko hafiz!

Lastly, kul 10.30 mlm tgh duk syok mkn burger Mcd, lagi satu call menyusup masuk. Kali ni dari Zatie. Kwn skoll menengah jgk. Aku dah ketar-ketar dh pegang hp ms borak sbb takot soklan sama yg kuar. Tp, yg x nak tu la terjadi. "Wei, ko bila nak kahwin? Aku nak pi mkn nasi minyak kat rmh ko ni?" Adoiiiiii! Tensen nya soklan tu! Aku dgn berhemah pun jwb la. "Zatie, aku ni kalo diizinkan Tuhan, kawen la. X diizinkan Tuhan, jwbnya, xde la kad jemputan Kawen aku sampai ke rumah ko"

Errghhh! Pening kepala aku mlm tu. Nak tido, asyik duk terbayang pelamin je. Haha. Xde la sampai ke situ. Aku duk pikir la mlm smlm, asal la hari ni kena tanya bertubi2 pasal kawen ni. Apa yg tersirat ni? Sebenarnya, secara ikhlas la aku bg tau... Suma jwpn yg aku bg kat kwn aku, suma nya alasan sampingan jek. Sbb alasan utamanya, cuma aku & org tertentu shj tau.

Hopefully, xde lagi la soklan tu muncul dlm waktu terdekat ni. Pedih wooo nak menjawabnya. Nmpk baek punya! soklan kan? Tp nk menjawab nya, kena susun ayat nya mcm nak belajar BM balik... Mintak simpang 444 kali la soklan tu dari muncul balik...

P/S: Nape salah ke kalo aku x kawen? Kena kawen jgk ke? Kalo aku nak hidup bujang or hidup bujang tp ditemani dgn anak angkat, x leh ke?

14 Critics:

iN@_D@r!N@H said...

Salam perkenalan.. Normal lah tu klu orang tanya pasal kawin.. Nasihat saya, Biar kawin lambat asallkan perkahwinan kita kekal hujung hayat..

Fir Ikhwan Affandi said...

@IN@_D@r!N@H - Haha. Mmg la normal. Tp kalo dah sehari sampai 3 kali, x ke ade yg pelik tu. Huhu..Yup, Insyaallah. Cik Ina pun doa2 la kat saya supaya ade rezeki saya tuk berkahwin. Mmg saya sedang menunggu si "dia" pun ni.

hana said...

hahah..
bile nk kawen???
(saja je nk tnye jugak.haha)

kalo de jodoh kawen la kn..
rilek2 dulu la,,.
hehhe

♥c!k Ann♥ said...

huhuhuh~~~
enche fir, biler nak kawen?=P

huuu~ semoga segalanya dipermudahkan...
rezeki akan menyusul insyaAllah~~
(1st tyme kot sy post komen)

Fir Ikhwan Affandi said...

@Hana - Cik Hana pun nk bertanya jgk ke? Adess! Haha. Tq so much ats doa cik Hana tu. Tp x leh la rilek je selalu cik hana oi..Nt dah tua kerepot, xde org nak nnt. Payah plak... Huhu

Fir Ikhwan Affandi said...

@ ♥c!k Ann♥ - Lg sorang nak bertanya. Sabo je la. Huhu... Tq so much ats doa Cik Ann tu. Msuk Cik Ann, bertmbah2 org tlng doakan tuk sy. Huhu... Agak2 x lama la lg kot jodoh sy, kalo bertmbah org tolong doakan..

♥c!k Ann♥ said...

lebih baik mendoakan perkara yang baik kan~~
marilah kita bersama2 berdoa!

Fir Ikhwan Affandi said...

@ ♥c!k Ann♥ - Btul btul btul. Hehehe. Tq again k! Kalo la dimakbulkan dlm waktu yg terdekat ni, bkn main indah la jwb nya hidup sy..Hehe

Khairul Amry Mohamad Puad said...

hahahahahahaha....tersengih kambing aku baca entry ni. ko tak per lagi bro member yang tanya, boleh jawab macam kartun.kalau mak sedara atau pak sedara tanya.atau maka ayah tanya.terkulat nak jawab wooo....memang kena susun ayat baik punyaaa...serius.aku dah kena!!pergh!!jenuh jugak la nak tukar topik.adehh....

Bila ko nak kawin...? cabuttttt!!!huhu

Khairul Amry Mohamad Puad said...

ko buat entry ni, bertambah la yang tanya soalan cepu emas ni.hehe

Fir Ikhwan Affandi said...

@ amry - Haha. Aku nya mak ayah xde lagi nak tanya soklan tu, sbb diorng tau aku masih muda. Byk lagi perjalanan yg aku kena tempuh. Hehe. Ala, kalo mak ayah ko tanya, ko jwb la. "Dah ada abah calonnya. Tunggu mak abah pi meminang & tlng support kawen je" Hehe...

Fir Ikhwan Affandi said...

@ Amry - Hopefully dah xde la org duk tanya soklan ni dlm 2 tahun terdekat ni. Umur aku baru je 23. Awal lg kot der nak kawen..

Khairul Amry Mohamad Puad said...

mewmber aku ramai gak wei kawen 23..aku ni...dah 26....bila lahhhh aku nak kawen...adehhhh...teringin dah teringin...argh!!

Fir Ikhwan Affandi said...

@ Khairul Amry Mohamad Puad - Uit! Cpt bro kahwen! Nnt saham jatuh kalo tunggu lewat2 sgt. Haha.